
Het merk Festool
Iconisch, innovatief met loyale fans

Voorzitter van de raad van commissarissen
Sascha Menges
Voorzitter van de raad van bestuur
Hoe lang bestaat Festool al als merk? En hoe is het allemaal begonnen?

Wat maakt een merk sterk?
Hoe loyaal zijn jullie klanten?
SM: Ik zou zeggen: extreem loyaal. Ik zou zelfs zo ver willen gaan te zeggen dat wanneer je eenmaal een gereedschap van ons in handen hebt gehad, je niet meer om Festool heen kunt.
BA: Nou, Sascha, dat is een gedurfde opmerking (lacht).
SM: Alle gekheid op een stokje, de loyaliteit van klanten is extreem belangrijk voor ons en we nemen die niet als vanzelfsprekend aan. We zien de loyaliteit als een continue test. Want loyaliteit komt nu eenmaal niet vanzelf; loyaliteit is het resultaat van tevredenheid. Het merk belooft iets, maar uiteindelijk is het de tevredenheid van de klant - een interactie met het merk, in ons geval het gereedschap - die de doorslag geeft. De belofte van het merk wordt niet alleen gehouden, maar ook keer op keer overtroffen. Dat spanningsveld, die verrassing, leidt vervolgens tot loyaliteit van de klant.
"Innovatie is niet alleen 'innovatief zijn'. Iets wordt alleen een innovatie als het een succes is op de markt omdat het een daadwerkelijke behoefte van klanten vervult."
Sascha Menges, voorzitter van de raad van bestuur
Het klinkt alsof jullie ontzettend loyale fans hebben.
Waar komt deze liefde voor het merk vandaag en wie zijn de mensen die Festool zo'n warm hart toedragen?
BA: Ik kan zelf niet precies zeggen waar deze passie vandaan komt. Onze belangrijkste doelgroep zijn ambachtslieden die met de machines werken - in interieurafwerking, als timmerlui, schilders en meubelmakers. Ze verdienen hun geld met onze gereedschappen, maar er zitten ook echte Festool-fans tussen. En er zijn specialisten zoals instrumentenmakers, decorbouwers of mensen die schepen renoveren of bouwen. En de doelgroep van bouwers en doe-het-zelvers die kleine projecten of grote dromen realiseren met onze producten. Daar zitten waarschijnlijke onze grootste fans. Wat ze denk ik allemaal gemeen hebben, is denk ik de waardering van de duurzaamheid en robuustheid van ons gereedschap, maar ook het perfectionisme waarmee we nieuwe gereedschappen ontwikkelen. We hebben aandacht voor details en als je dat waardeert, ben je aan het juiste adres. We hebben complimenten gekregen als: "Jullie hebben onze gedachten over dit nieuwe product echt meegenomen!” Dat is natuurlijk een groot compliment voor ons en daar zijn we erg trots op.
SM: Professionele ambachtslieden zijn creatieve bouwers. Ze maken iets met hun handen, met hun geest en natuurlijk met ons gereedschap. En daar komt enthousiasme bij kijken.
Is er iets waar jullie speciaal om bekend staan?
Wat moet je als merk doen om succes te blijven boeken?
"De vraag naar vakmanschap van hoge kwaliteit is groter dan de beschikbaarheid van gekwalificeerd vakpersoneel."
Barbara Austel, voorzitter van de raad van commissarissen
Jullie zijn altijd trouw gebleven aan Duitsland met jullie bedrijf en hebben ook een productielocatie in Zuid-Duitsland.
Wat kunnen we de komende jaren verwachten en wat moet er wellicht veranderen bij Festool? Hoe kunnen verandering en traditie samen gaan?
Wat zijn de huidige trends in de branche?
"Als traditie betekent: "Zo hebben we het nu eenmaal altijd gedaan" en als je niet om je heen wilt kijken, dan gaat dat niet samen met vooruitgang of verandering."
Barbara Austel, voorzitter van de raad van commissarissen
De podcastserie "Merken van de eeuw" is een productie van Studio ZX. Het interview is gehouden door Mae Becker.