Seppo Heinämaa bij het schuren met de nieuwe RG 130

Terug naar de toekomst

Met de renovatiefrees RG 130 ECI op reis door de tijd

Hoe kunnen historische gebouwen behouden blijven voor de toekomst? Renovatievakman Seppo Heinämaa weet het antwoord. Hij neemt ons mee naar het Finse dorp Billnäs en laat ons zien hoe dat op een goede manier wordt uitgevoerd. Meegenomen wordt: de nieuwe renovatiefrees RG 130 ECI.
Dicht bos, rode houten huizen, een rivier ertussen. Hoewel het dorp Billnäs op iets minder dan een uur rijden van de Finse hoofdstad Helsinki ligt, lijkt het bij aankomst wel alsof we in de tijd terug zijn gereisd.De historische bakstenen gevels vertellen de verhalen van vroeger opkomende industrie en vervlogen generaties ambachtslieden. Terwijl de ijzergieterij nu plaats heeft gemaakt voor musea, leeft het traditionele werk in de regio heel natuurlijk voort, want ook voor het onderhoud van het bijna 400 jaar oude gebouw is echt vakmanschap nodig.Billnäs is dus de juiste plaats om met renovatievakman Seppo Heinämaa en de RG 130 EC te renoveren vloeren er weer als nieuw uit te laten zien.
Het Finse dorp Billnäs

Billnäs: van industrielocatie tot cultureel erfgoed

Voor de renovatie van het gebouw is kennis en ervaring vereist. Om de originele constructie te behouden, past Seppo zich aan de geest van de gebouwen aan en maakt hij zichzelf en ons vertrouwd met hun geschiedenis.En die is omvangrijk: het dorp Billnäs werd in 1641 als knooppunt van de ijzerindustrie gesticht. Het nabijgelegen bos vormde de basis voor houtskool, de rivier zorgde voor energie en de haven vormde uiteindelijk een basis voor de handel in goederen, waaronder gereedschap, spijkers, bijlbladen en later kantoormeubilair. De oudste woon- en bedrijfsgebouwen in het dorp dateren uit de 18e eeuw en worden nog steeds als hotels en musea voor bijeenkomsten, evenementen en feesten in een unieke sfeer gebruikt. Het idyllische Billnäs wordt als een waardevol cultureel bezit gewaardeerd en vertegenwoordigt de geschiedenis en de natuur van het land. Met zorgvuldigheid, respect en het passende gereedscchap zorgen Seppo en zijn team ervoor dat dit ook in de toekomst zo blijft.
Historische bakstenen gebouwen in Billnäs

Planning met vakkennis

We staan tussen de massieve stenen muren en zijn zeer onder de indruk van het landhuis, dat in 1917 werd ontworpen door Lars Sonck, een belangrijke Finse architect."Het renoveren van zo'n oud gebouw heeft zo zijn eigen uitdagingen", legt Seppo uit. "Omdat capillair vocht vanuit de vloer in de muren opstijgt, worden ze afgewerkt met een ademingsactief leempleister, precies zoals dat vroeger werd uitgevoerd."De leem is in staat om vocht op te nemen en weer af te geven aan de ruimte. Dit voorkomt condensering en schimmelvorming. Een uitgebreid onderzoek van de architectuur en de draagconstructie vormt de basis voor succesvolle renovatiewerkzaamheden die ook in de toekomst de bouwstaat beschermen tegen grootschalige vochtproblemen en voor een gezond binnenklimaat zorgen.

Krachtig en flexibel: de renovatiefrees RG 130 ECI in de praktijktest

In de eerste stap maakt de vakman de vloeren klaar voor verdere bewerking, egaliseert hij eventuele oneffenheden in de dekvloer en verwijdert hij lijmresten met de renovatiefrees.Omdat het hierbij om bijzonder grote vlakken gaat, is Seppo verheugd de nieuwe RG 130 ECI direct op het project te kunnen testen. Maar hoe voelt de nieuwe powerfrees in het gebruik aan? "Vanaf het begin voelde ik al dat het een hoogwaardige en efficiënte machine is. Ik was vooral onder de indruk van de kracht van de machine, maar ook dat tegelijkertijd het toerental flexibel kan worden aangepast", zegt de ervaren vakman verheugd over de constante kracht van de renovatiefrees, zelfs bij lage snelheden. Zeer opvallend voor hem: de koolborstelloze EC-TEC-motor die tegen oververhitting beschermt. "De motor is zeer krachtig, en ik had geen problemen met oververhitting. Aangezien dit voor mij een werkonderbreking zou betekenen, ben ik erg blij dat de machine niet hoeft af te koelen."Met slechts enkele handgrepen verwisselt Seppo de diamantschijf van de freesmachine om verschillende materialen optimaal te kunnen bewerken.
Seppo Heinämaa bij het schuren met de nieuwe RG 130

Veelzijdige machine voor duurzame constructies

De RG 130 ECI glijdt over de ondergrond terwijl het afzuigsysteem dat uit een stofzuiger en voorafschijder bestaat, zijn werk doet. "Ik ben zeer tevreden hoe de voorafscheider functioneert, zo raakt het filter niet verstopt De stofzuiger is niet alleen efficiënt, hij is ook eenvoudig te bedienen dankzij de afstandsbediening op de zuigslang", zegt Seppo. Waar stopcontacten schaars zijn op de grote bouwplaats, zorgt het SYS-PowerStation voor extra flexibiliteit. Ook gebruikt hij graag kabelloze accumachines zoals schuurmachines, cirkelzagen en mengmachines voor zijn uiteenlopende klussen. "Eén ding is zeker: ik ga nooit naar mijn werk zonder mijn accuschroevendraaier!",stelt hij lachend vast.

Maar allerereerst: gericht en gconcentreerd aan de slag. Aan het einde van de dag zijn de eerste lagen verwijderd. Seppo Heinämaa is zichtbaar tevreden met het resultaat en tegelijkertijd vrij zeker: het werk moet zorgvuldig en zonder haast worden uitgevoerd om de historische gebouwen voor de toekomst te kunnen behouden. Billnäs werd immers ook niet op één dag gebouwd.

De firma Rakennusliike Heinämaa

werd in 1933 als eenmansbedrijf opgericht en groeide daarna continu verder. De onderneming heeft momenteel 16 medewerkers in dienst. Chef Seppo Heinämaa hecht bijzonder veel belang aan één ding: zorgvuldigheid. Zijn grootste tegenstander is de drukte en daarom moet hij voor zijn renovatieklussen niet alleen honderd procent kunnen vertrouwen op zijn eigen kunnen, maar ook op zijn gereedschap. Sinds zijn opleiding tot timmerman volgt de renovatievakman met enthousiasme de nieuwe ontwikkelingen in de branche en integreert deze in zijn dagelijkse werk. Dat geldt ook voor de nieuwe producten van Festool.
Meestervakman Seppo Heinämaa
Opmerking van de redactie: dit artikel werd door onze collega's van Festool Finland geheel ter plaatse opgesteld. Er werden geen vliegkilometers afgelegd en daarmee verbonden CO2-emissies veroorzaakt.