Het vak wordt steeds veeleisender. Nieuwe materialen en kleuren komen op de markt. U moet leren hoe u die materialen op de juiste manier behandelt en verwerkt. Nieuwe machines en technologieën veranderen de werkprocessen. Hedendaagse marketingkanalen vereisen steeds meer digitale vaardigheden. Allrounders zijn zeldzaam geworden. Specialisten zijn steeds moeilijker te vinden en hebben hun tijd nodig.
Niemand kan dit allemaal alleen aan. Hier is teamwork vereist. Maar dit is allesbehalve vanzelfsprekend. Soms komt het inderdaad voor dat de teamspirit tussen medewerkers zich bijna vanzelf ontwikkelt. Het is nog beter om deze actief te organiseren en gericht te stimuleren. Of het nu gaat om specifieke 'vaardigheden', technische specialisatie of professionele perspectieven; het ontwikkelen van een team betekent dat ieder individu daartoe de kans moet krijgen. Uiteraard heeft de baas de leiding en is hij verantwoordelijk voor het hele bedrijf. Maar het helpt (niet alleen de baas) om die verantwoordelijkheid over meerdere schouders te verdelen. Want meer eigen verantwoordelijkheid bevordert het initiatief van iedere individuele medewerker en team.
Uiteraard zijn er in elk team verschillende taken en rollen. Medewerkers hebben hun sterke en zwakke punten. Dat is menselijk. Het gaat erom hen in te zetten waar ze het meest geschikt zijn. Dan werken ze ook gemotiveerder. Dat komt de werksfeer ten goede. En is nog beter voor de klanten. Uiteindelijk kan iedereen trots zijn op een uitdagend project dat in teamverband succesvol tot stand is gebracht.